Community Lover’s Guide Groningen

Onderzoek naar 13 bottom-up-initiatieven in de stad Groningen, met als eindresultaat een reisgids.

Begin 2014 is er gestart met een onderzoek naar 14 succesvolle, lokale, community-based initiatieven in Groningen, in het kader van de Community Lover’s Guide. Het onderzoek wordt eind 2014 afgerond met de publicatie van de Community Lover’s Guide to Groningen.

De Community Lovers Guide Groningen is een reisgids over dertien bijzondere Groningse bottom-up initiatieven, inclusief beschouwingen in de vorm van essays. De reisgids is samengesteld door een collectief van onderzoekers die zelf ook betrokken zijn bij verschillende maatschappelijke initiatieven. Doel van de Community Lovers Guide Groningen is om inwoners van deze stad, maar ook overheidsorganisaties, beleidsmakers en andere ‘stadmakers’, te inspireren om deze lokale én internationale trend van zelforganisatie voort te zetten.

Het onderzoek geeft inzicht de persoonlijke motivatie van de initiatiefnemers achter de projecten. De bottom-up initiatieven tonen welke mogelijkheden ‘gewone’ burgers in de samenleving zien om zelf een positieve bijdrage te leveren aan hun directe omgeving en de maatschappij, zonder daarbij direct afhankelijk te zijn van gemeentelijke financiële ondersteuning. Daarnaast geeft het onderzoek handreikingen aan burgers, politici en ambtenaren hoe je vergelijkbare initiatieven van de grond kunt krijgen. De reisgids wordt gelanceerd tijdens het Let’s Gro Festival op 21 en 22 november 2014.

De reisgids is gratis online beschikbaar en wordt in gedrukte versie uitgegeven via de online-boekwinkel Blurb.com voor circa € 30,- (incl. btw) met kortingsmogelijkheden bij grotere oplagen.

Projectgegevens

Volg de voortgang van het onderzoeksproject via Twitter.

Team: Maartje ter Veen, Marleen van der Werff, Mark Sekuur, Mayke Zandstra, Anne Marel Hilbers & Sandra Grabs.

Datum: 2014